Monday, January 24, 2011

Tutorial: Cara nk Gerakkan Judul Tab di Blog



Salam 1 Malaysia..


Bagi yg pernah dtg blog aku ni.. msti hngpa merasa byk kelainannya.
Sbbnya aku sudah ubah tmplate aku.. n aku pn cerita pasai apa aku ubah tmplate aku ni.. semuanya aku cita di SINI.. 


Skrg ni aku sgt sbuk, jdi xdak byk masa utk brblog lama2.. wlpun apapun, aku kn post pling kurang 1 post stiap hari.. 


Ok, berbalik pda tajuk aku ni,.. Tutorial ni aku buat sbb pda msa yg sama ni, aku pn tgah nk buat.. 
sblum ni, kt tmplate lama aku, aku dh buat.. tapi bila tukar tmplate... dh xgerak dh.. jdi, apa salahnya aku buat 2 dlm 1.. mngajar n mmbuat skali.. klu aku buat mnjdi.. pasti hngpa pn mnjadi.. 


Ok.. pnjg2 plak cita..aku start skrg..
klu x tau apa judul tab tu.. tgok gmbar ni.
hrap nmpk.. kta ujung belah kiri atas tu..




Pertama

  1. Login ke Blog hngpa, pastu klik  Layout/Reka Letak.

Kedua..
  1. Setelah itu klik Edit HTML.. dan juga klik di Expand Widget Templates.

Ketiga..
Tekan Ctrl F atau F3 kt keyboard hngpa.. pastu, taip or copy paste </head> kt ruangan search kt tepi belah kanan kt atas tu.. pastu enter la.. 

Kelima..
kt ruangan Edit HTML tu.. dia akan highlight prktaan </head> tu..
jdi, hngpa copy paste kode di bawah ni kt bawah or selepas prktaan </head> tu..

<script language='JavaScript'>var txt=&quot; TULIS TEKS HNGPA DI SINI &quot;; var kecepatan=120;var segarkan=null;function bergerak() { document.title=txt;txt=txt.substring(1,txt.length)+txt.charAt(0);segarkan=setTimeout(&quot;bergerak()&quot;,kecepatan);}bergerak(); </script>


Keenam..
TULIS TEKS HNGPA DI SINI->> tulis prktaaan yg hngpa nak.. mcm aku.. '..Selamat Datang ke Blog Ikut Dan Aku..'


Terakhir.. 
Save la.. hehe.. x pun Preview dlu..


p/s: aku dh x pakai.. hihihi.. klu yg nk pakai tu.. pakai la.. mmg mnjadi..



Facebook Comment Source : Ikut Dan Aku