Sunday, February 13, 2011

Bangunan Yang Mungkin Tidak Dibina di Dunia ini


Salam semua..

Jom kita lihat antara Bangunan yang tidak mungkin pernah wujud di dunia ini..
Bangunan ni mempunyai keunikannya yang tersendiri tetapi ianya hanya konsep yang masih tidak dapat direalisasikan sehingga kini.

Hotel Attraction Designed in 1908 for New York City
Hotel Attraction maunya menjadi sebuah gedung yang tertinggi di New York pada saat itu. Di design oleh Antoni Gaudi, tingginya adalah 360 meter, dan nampaknya sangat tak mungkin dibina pada waktu itu. Sedikit sekali fakta yang diketahui tentang projek ini sampai ketika pada tahun 1956, sebuah buku berjudul “The NEw World Called Gaudi” diterbitkan tentang bangunan ini. Tidak jelas mengapa projek ini dihentikan.


The Illinois Designed in 1956 for Chicago Illinois
The Illinois akan menjadi pencakar langit setinggi 1.609 meter yang divisikan oleh Frank Lloyd Wright. Wright percaya bahawa bangunan ini mungkin dibuat pada waktu itu. Design nya terdiri dari 528 tingkat, dengan luasnya seluas 18,46 kaki persegi. Masalah yang timbul adalah ruang yang diperlukan untuk mendirikan pencakar langit itu tidak mencukupi, dan juga lift (elevator) yang diperlukan. Hal itulah yang akhirnya menggagalkan projek ini

Fourth Grace / The Cloud Designed in 2002 for Liverpool England
Walaupun banyak orang yang menganggap kalau Fourth Grace adalah proposal terburuk,Namun Arsitek Will Alsop telah memenangi penghargaan design untuk projek yang dinamakan “The Cloud” ini. Projek ini diberhentikan kerana masalah dana yang tinggi untuk membangunan design spiral yang mahal. Fourth Grace mempunyai 107 bilik hotel, dan 50000 sq ft kemudahan termasuk bar, restoran, dan galleri.

Beacon of Progress Designed around 1891 for Chicago Illinois
Matlamatnya adalah sebuah menara batu setinggi 457 meter di Jackson Park, Chicago. Design yang memenangkan penghargaan ini dikemukakan oleh Professor MIT Désiré Despradelle, seorang Perancis. Dengan lebih banyak dukungan dana, bangunan ini boleh jadi bangunan buatan manusia tertinggi di dunia pada ketika itu.

Ville Contemporaine Designed in 1922 for Paris France
The Ville Contemporaine hendak dijadikan tempat tinggal bagi 3 juta penduduk. Ville ini dikemukakan oleh arsitek Swiss-Prancis Le Corbusier. Bahagian tengah bangunan ini mempunyai sekelompok pencakar langit 60 tingkat yang dibangun dengan logam baja dan diselubungi oleh dinding kaca. Tidak jelas mengapa projek ini dihentikan.

Tatlin’s Tower Designed around 1917 for St. Petersburg Russia

Tatlin’s Tower adalah bangunan yang seakan Eiffel Tower. Dimana ianya dibina dari besi, kaca, dan baja. Menara ini dijadikan simbol modernitas. Bentuk utama menara ini adalah twin helix yang naik secara spiral sampai tinggi 400m, dimana orang2 boleh naik ke atas menggunakan jalur yang spiral itu.

Shimizu Mega-City Pyramid Designed in 2004 for Tokyo Japan
The Shimizu Mega-City Pyramid adalah sebuah piramid buatan raksasa di Tokyo Bay, Jepun. Struktur itu 12 kali lebih tinggi dari Piramid Giza, dan mampu menampung 750 000 manusia. Itu akan menjadi hasil bangunan manusia yang terbesar sepanjang sejarah. Piramid ini sebenarnya dibangun dengan 55 piramid yang lebih kecil. Setiap piramid kecil ini besarnya sebanding dengan Luxor Hotel di Las Vegas. Alasan projek ini tak boleh dibangunkan adalah kerana design mega piramid ini tergantung dan pada masa itu tidak mempunyai alatan yang cukup untuk membinanya.

Volkshalle (The Great Dome) Designed around 1930 for Berlin Germany
The Volkshalle (People’s Hall) adalah sebuah bangunan monumen yang direncanakan oleh Adolf Hitler dan arsiteknya Albert Speer. Ia tadinya akan menjadi bangunan paling impresif dan penting di Berlin, sebagai tanda kehebatan Hitler. Bangunan ini tidak jadi didirikan kerana perang.

Palace of Soviets Designed in 1933 for Moscow Soviet Union

Jika Palace of Soviets jadi dibangun, ia akan menjadi struktur tertinggi di dunia. Pembinaan yang dipelopori oleh Boris Iofan’s ini sebenarnya sudah dimulai di tahun 1937 dan diberhentikan kerana invasi Jerman. Tahun 1942, bahan besi nya digunakan untuk membuat jambatan.

Ultima Tower Designed in 1991 for San Francisco California
Design ini nampaknya sungguh tidak mungkin (lihat saja ilustrasi projeknya diatas), tapi sebaliknya, sangat hebat jika boleh dibuat. Arkitek Eugene Tsui mendapat ide bangunan ini dari hasil belajarnya di San Fransisco. Struktur ini akan menggunakan energi hasil konversi energi atmosferik dengan cara mengubah energi yang dihasilkan perbezaan tekanan udara dari atas dan bawah bangunan ini menjadi energi listrik. Bangunan ini memiliki 500 lantai (2 mil tingginya) dan diharapkan menjadi tempat tinggal sekitar 1 juta penduduk

p/s: yg last tu melampau tu design nya.

sumber:unik-aneh

Facebook Comment Source : Ikut Dan Aku