Monday, February 14, 2011

Tutorial: Fungsi Scroll Mouse Yang Jarang Dipakai.

Salam 1 Malaysia semua.


Mouse atau Tetikus.. Bukan Tikus hidup tu.. Yang macam kat gambar kat atas ni. Wheel Mouse tau dak?  ala yang boleh putar putar tu.. hihi


Mungkin ramai antara hangpa semua yang dah tahu pasai fungsi wheel atau scrool mouse tu kan.. Sebab aku pun dah lama amalkan..


Kebanyakkan Dari hangpa mungkin hanya menggunakan untuk scroll page web atau blog tu dari bawah ke atas dan jugak sebaliknya nya kan. Kalau dari kiri ke kanan, aku pun tak tau.. hihihi..


Ok, Selain pada yang kat atas tu.


Wheel Mouse juga boleh digunakan
1.  zoom in dan zoom out.
Caranya mudah saja.. Tekan Ctrl kat keyboard.. Pastu Scroll Wheel Mouse.. Serentak k.


Kalau nak Zoom in.. Putar ke hadapan
Zoom out.. Putar kebelakang.
kembali ke bentuk asal.. 
tekan Ctrl dengan 0.. Serentak jugak..


2. Kalau hangpa nak buka new tab pakai wheel mouse ni pun boleh..
Caranya cukup mudah.. P kat link yang hangpa nak buka tu.. Tekan pakai Wheel Mouse tu.
Xpayah nk Right Klik kan.. 



3. Tutup Tab Browser Dengan Cepat.
Selalunya hangpa akan tekan 'x' kat tab browser tu.. Tapi dengan Mouse ni.. Hangpa hanya perlu pergi kat tab browser tu.. Dan tekan Tab Browser tu menggunakan Wheel Mouse tu..
Automatik akan tertutup tab browser tu..


4. Buka link Bookmark Sekaligus
Ini cara mudah bagi membuka semua yang ada dalam Folder Bookmarks tu dengan serentak.. Kiranya x payah la buka satu persatu.. Caranya, p kat folder yang hangpa bookmark tu.. Tekan menggunakan Wheel Mouse tu.. Tengoklah hasilnya..


5. Memudahkan untuk scroll ke atas dan ke bawah..
Jika hangpa membuka sebuah laman sesawang atau sebuah dokumen yang panjang di program – program seperti Word, Excel, Adobe reader, firefox atau explorer, untuk melakukan scrolling, biasanya hangpa lakukan dengan cara mengscroll mouse dengan jari. Namun jika halaman tersebut panjaaang sekali.. hal ini akan membuat jari jadi cramp.
Untuk menghindari hal itu, cukup klik dan tahan sebentar butang scroll mouse hangpa. Maka anda akan masuk di feature autoscroll dimana hangpa boleh menggerakkan dan melakukan scrolling halaman yang sedang dibuka hanya dengan sedikit menggerakkan mouse tanpa harus mengscroll up scroll- down scroll. Jari anda tidak akan cramp kerana membuka sebuah dokumen yang amat sangat panjang.



6. Back Pages dan Forward Pages
Caranya tekan 'Shift' kat keyboard hangpa tu..Pastu Scroll ke hadapan atau kebelakang.. Ini pun dilakukan serentak.. Firefox boleh buat ni.. Kalau Google Chrome aku try tak boleh pulak.. huhu..




p/s: kalau yg ada tambhan tu.. di alu alu kan.. hehe


sumber: ehoza

Facebook Comment Source : Ikut Dan Aku