Sunday, February 6, 2011

Terapi Perubatan Yang Pelik

Salam 1 Malaysia semua..


Trdapat pelbagai penyakit di dunia ni ni.. Dan terdapat pelbgai cara untuk merawatnya.. Ada yg moden dan ada yang tradisional.. Di sini aku nk kongsi kan dgn hngpa semua pasai perubatan Tradisional atau Terapi perubatan yang pelik dan ianya masih digunakan sehingga kini.. Berikut adalah beberapa Terapi Perubatan yg pelik dan aneh..


1. Peluh Badak Air
Peluh badak air menurut orang orang negara China dianggap sebagai ubat untuk anti ultraviolet bagi kulit dan sebagai antiseptik yang baik. Ini kerana badak air tahan dengan panas matahari berjam jam lamanya.




2. Ulat Larva
Ulat larva yang menjijikan merupakan antibakteria yang baik. Dalam perubatan ini,ulat larva hanya memakan daging mati sehingga mampu mengubati luka seseorang dengan memakan habis daging daging yang membusuk itu.Terutamanya bagi mereka yang mempunyai penyakit kencing manis...dikenali sebagai
maggots therapy..



3. Lintah
Lintah sebagai haiwan penghisap darah diyakini mampu mengubati luka seseorang dengan menghisap darah kotor dari luka tersebut.Ianya cukup mujarab dan masih lagi diamalkan dikampung kampung...antara penyakit yg boleh diubati adalah migrain dan resdung.


4.Kumbang Badak

Kumbang ini, ketika menggigit akan memberikan efek melepuh pada kulit. Sehingga diyakini mampu mengubati berbagai macam penyakit otot dan tulang.Biar benar? 


5. Cacing
Cacing jenis ini hidup sebagai parasit dan menumpang, dalam penelitian cacing ini mampu memberikan penyembuhan dalam kes alergic ringan.Selalunya penyakit budak budak perut buncit.


6. Lebah
Lebah dengan sengatannya mampu mengubati berbagai penyakit salah satunya mengubati sakit sendi. Seperti pengubatan akupuntur, lebah disengatkan ke bagian tubuh yang mengandung titik titik syaraf tertentu.


7. Ular
Kebanyakkan negara di dunia lainnya di Israel, ular diyakini mampu menyembuhkan penyakit dengan gerakan merayapnya. Rayapan ular digunakan untuk terapi mengurangi rasa letih dibadan.


8. Ikan Doktor
Ikan Doktor adalah nama yang diberikan untuk dua spesies ikan : Garra rufa dan Cyprinion macrostomus. Mereka hidup dan berkembang biak di kolam renang beberapa Turki Spa , di mana mereka memakan kulit pesakit dengan psoriasis . Ikan seperti combfishes dalam bahawa mereka hanya mengambil sel kulit mati membuat kulit yang sihat untuk tumbuh. Beberapa pesakit telah mengalami penyembuhan lengkap psoriasis selepas rawatan berulang, namun kerana sifat tak terduga dari penyakit, yang sangat dipengaruhi oleh endogen faktor.


8. Cicak Kering
Khasiatnya, pertama, untuk mecantikkan kulit. Kulit jadi halus, menghapuskan penyakit kulit seperti gatal-gatal, sopak, kurap, kudis buta, luka dan lain-lain.Kedua, mengubati penyakit asma dan sesak nafas. Ketiga: Memulihkan daya ketahanan badan (antibody). Keempat: Melancarkan perjalanan darah. Kelima: Menguatkan tenaga batin lelaki. Perubatan ini berasal dri Surabaya Indonesia.. dan telah digunakan di ngara Jepun, China dan Taiwan.


p/s: ada yg pernah ke? 


sumber : ehoza dan ibnuhasyim.

Facebook Comment Source : Ikut Dan Aku