Saturday, February 12, 2011

Tutorial: Google Translate Untuk Blog Kita



Salam 1 Malaysia..

Google Translate?? Hangpa semua mesti tahu kan pasai ni.. Google Translate ni macam kamus la senang cita..
Selalunya Google Translate yang ada kat web Google tu hanya la untuk translate Perkataan yang kita taip dalam kotak tu ja..

Tapi yang aku nak ajar hangpa ni bukan yang tu. Ni macam widget untuk blog kita. 'Google Translator' nama nya.. Yang ni dia dapat translate keseluruhan blog kita.. tu pun kalau dalam blog tu tak pakai sangat perkataan sms.. contohnya, yang jadi 'yg'.. 

Nak lagi jelas, try dulu kt blog aku ni.. ada tu kt side bar.. pilih ja nak bahasa apa.. automatik terus dia translate.. hehehe..

Ehh.. melalut pulak aku ni.. 

Senang ja cara nak pasang benda ni..

First..
copy kode ni..


<div id="google_translate_element"></div><script>
function googleTranslateElementInit() {
new google.translate.TranslateElement({
pageLanguage: 'ms',
includedLanguages: 'ar,zh-CN,zh-TW,nl,en,tl,fr,de,hi,id,it,ms,ru,es,th,vi'
}, 'google_translate_element');
}
</script><script src="http://translate.google.com/translate_a/element.js?cb=googleTranslateElementInit"></script>

Lepas tu..

Macam biasa la..

Layout ->> Add Gadget ->> HTML/Javascript atau dalam bahasa melayunya..
Reka Bentuk ->> Tambah Alat ->> HTML/Javascript

Kemudian

Paste kan code yang atas tu ke dalam ruangan HTML/Javascript tu..

Simpan atau save.. 

Siap sudah.. senang kan.. kalau tak faham.. sila komen kat bawah..

p/s: google translate punya pasal.. sampai entri aku pun dah tak dak sangat ayat sms ni..haha

Facebook Comment Source : Ikut Dan Aku